Online Business Manager (OBM) – kim jest i czym się zajmuje? Kompletny przewodnik

Zaczynałaś od prostych zadań – tu research, tam wrzucenie postów na Facebooka, potem parę godzin ogarniania Asany. Dzisiaj masz na swoim koncie szerokie kampanie sprzedażowe i doświadczenie w pracy z zespołami. Aplikacje do zarządzania projektami obsługujesz z zamkniętymi oczami i jesteś pierwszą osobą, do której klient pisze, kiedy coś nie działa.

To dużo, jak na jedną osobę, prawda? A mimo to nadal podpisujesz się, jako Wirtualna Asystentka, specjalistka od social mediów, Project Managerka, copywriterka czy strateżka. Jednak w praktyce Twoja rola już dawno wykracza poza „robienie rzeczy”. Bierzesz odpowiedzialność, ogarniasz zespół, dbasz o terminy, proponujesz rozwiązania.

Dlatego już teraz możesz pójść o kilka kroków dalej. Możesz rozwinąć swoją działalność. Możesz sprawić, że Twoje zarobki będą znacznie wyższe, a rola pełniona w firmach klientów – dużo istotniejsza. Jeżeli tego właśnie chcesz – znaczyć więcej, więcej zarabiać i robić ważne rzeczy – dołącz do grona OBM – Online Business Managerek.

Kim jest Online Business Manager – spis treści:

Kim jest OBM – informacje wstępne
Kim jest Online Business Manager?
Dla kogo pracuje OBM?
Co robi Online Business Manager?
Jak wygląda dzień pracy Online Business Managera?
Jak zostać Online Business Managerką?
Ile zarabia OBM?
Online Business Manager i klient premium – jak wygląda współpraca?
Najczęstsze błędy początkujących OBM
Jakie umiejętności warto rozwijać, jeśli chcesz działać jako OBM?
„Chcę zostać OBM” i co dalej?

Kim jest OBM – informacje wstępne

Ten artykuł to kompletny przewodnik po roli Online Business Managera – dla osób, które już dziś pracują na tym poziomie, ale jeszcze nie odważyły się tak o sobie powiedzieć. Albo które pełnią rolę doskonałych specjalistek od wirtualnej asysty, strategii czy copywritingu i chciałyby wznieść swoje działania na zupełnie inny poziom.

A także dla osób, które chciałyby zatrudnić własną Online Business Managerkę, ale jeszcze nie wiedzą, czym dokładnie taka osoba się zajmuje i w czym mogłabym im pomóc.

Jako że kilka lat temu wymyśliłam sobie pracę łączącą moje umiejętności, kompetencje, marzenia i potrzeby rynku – mam tę drogę za sobą i wciąż odkrywam kolejne biznesowe ścieżki. Dlatego dziś opowiem Ci o tym:

  • kim jest Online Business Manager i czym tak naprawdę się zajmuje,
  • jak OBM wspiera biznesy (tak online, jak i offline),
  • dlaczego rozwijające się firmy potrzebują Online Business Managerów,
  • czym się różni OBM od Project Managerki i Wirtualnej Asystentki,
  • ile zarabia Online Business Manager i jak wyglądają modele współpracy z klientem premium,
  • jak krok po kroku wejść w rolę OBM – ze strategią, odwagą i pewnością siebie.

Jeżeli czujesz, że robisz więcej niż klasyczna specjalistka w Twojej branży, ale nie umiesz jeszcze zdefiniować swojej roli – ten artykuł pomoże Ci uporządkować myśli, zobaczyć swoją wartość i zdecydować, czy to już dobry moment na kolejny krok. Bo niewykluczone, że już teraz jesteś Online Business Managerką, ale nawet o tym nie wiesz.

Kim jest Online Business Manager?

OBM, czyli Online Business Manager to osoba odpowiedzialna za wewnętrzne zarządzanie biznesem. Wypełnia lukę pomiędzy właścicielem firmy a zespołem. Zarządza pracą operacyjną i rozumie, na czym ona polega. Pracuje z klientami, którzy mają plan, pomysł, wizję na przyszłość i jasno zdefiniowane cele. Jej rola jest jednak czysto zarządcza, a nie asystencka. Online Business Manager staje się kluczowym członkiem zespołu – i wzrasta wraz z nim.

Rola OBM to odpowiedź na to, co się dzieje, gdy wizjonerowi (tak, pracujesz tutaj z prawdziwymi wizjonerami!) zaczyna brakować przestrzeni na realizację pomysłów i planów. Albo gdy czasem potrzebują… ściągnięcia na ziemię. Stajesz się dzięki temu osobą, która nie tylko robi, ale zarządza tym, co ma być zrobione, przez kogo, kiedy i w jakim celu. Online Business Manager wprowadza strukturę, egzekwuje wykonanie zadań, obserwuje i usprawnia procesy, tym samym dając właścicielowi firmy przestrzeń na rozwój.

Ważne! OBM to nie jest po prostu „bardziej doświadczona VA”. To nie jest „wypasiona Project Managerka” ani kolejna „dziewczyna od zadań specjalnych”. To nowa jakość w zespole. To wartość wniesiona do organizacji. To partnerka operacyjna (czyli osoba odpowiedzialna za koordynację działań, zarządzanie zespołem i wdrażanie strategii biznesowej), która rozumie cele firmy i wie, jak doprowadzić do ich osiągnięcia. Pozostaje przy tym całkowicie samodzielna – nie trzeba nią sterować, nie trzeba wskazywać jej palcem, co ma robić. Ona po prostu to wszystko już wie.

Tak, brzmi to bardzo odpowiedzialnie. Ale mając zaplecze w postaci pracy Wirtualnej Asystentki czy Project Managerki jesteś już wstępnie do roli OBM przygotowana. Teraz po prostu musisz się odważyć, aby pójść o kilka kroków dalej.

A jeżeli chcesz zobaczyć, czym się różni praca Online Business Managera od innych, przeczytaj:

Dla kogo pracuje OBM?

Wbrew pozorom – nie w każdej organizacji możesz znaleźć dla siebie miejsce. Raczkujące biznesy, które błądzą i nie wiedzą jeszcze, co sprzedają i komu, mogą nie być dla Ciebie odpowiednie. Online Business Manager sprawdza się najlepiej tam, gdzie:

  • funkcjonuje stabilny model biznesowy,
  • firma osiąga regularne dochody,
  • działa właściciel z jasno sprecyzowaną wizją i wyznaczonymi celami,
  • jest gotowość do delegowania zadań i zaufania członkom zespołu,
  • istnieje potrzeba uporządkowania działań i systemowego zarządzania,
  • właściciel rozpoczynający działalność potrzebuje osoby łączącej rozumienie biznesu z zarządzaniem i wdrażaniem działań,
  • pojawia się potrzeba zmiany dotychczasowego modelu biznesowego i wsparcia w skalowaniu.

Tylko w takich przypadkach osoba pracująca jako OBM może działać zgodnie ze swoją rolą – jako strategiczne wsparcie w realizacji celów, a nie asystentka. Ważne! Online Business Manager nie jest rolą zarezerwowaną wyłącznie dla biznesów online – masz możliwość rozwijać swoje kompetencje również w biznesach stacjonarnych.

Co robi Online Business Manager?

Obrazowo rzecz ujmując – OBM zastaje chaos i zamienia go w strukturę. Nie znaczy to jednak, że po prostu „robi porządki”. W rzeczywistości rola OBM może rozciągać się pomiędzy trzema poziomami zarządzania w organizacji:

  • strategicznym (jako wsparcie dla CEO w planowaniu celów, analizie wskaźników i podejmowaniu decyzji),
  • taktycznym (przekształcanie celów i wizji w projekty, kampanie i działania),
  • operacyjnym (czuwanie nad wdrożeniem, zarządzanie zespołem, pilnowanie procesów).

Pamiętaj jednak, że pełniąc rolę OBM nie robisz wszystkiego sama. Twoim zadaniem jest koordynowanie, zarządzanie, pilnowanie i dostarczanie. Współpracujesz z zespołem i czuwasz nad jego pracą, a nie po prostu odhaczasz kolejne zadania z podrzuconej przez kogoś listy. Możesz także pracować w trybie 1:1, gdzie bierzesz na siebie większość zadań, ale są to wtedy projekty o ogromnym wpływie na biznes lub po prostu praca 1:1 nad zadaniami strategicznymi.

W oddzielnym artykule szczegółowo opisałam, czym się zajmuje Online Business Manager. Przeczytaj, jeżeli chcesz wiedzieć więcej o roli OBM w organizacji: Co robi OBM? 7 najważniejszych obszarów odpowiedzialności Online Business Managerki.

Jak wygląda dzień pracy Online Business Managera?

Pomyśl, jak często zdarzało Ci się pytać klienta: „W czym mogę ci dziś pomóc?”. Jako OBM nie zadajesz takich pytań. Jesteś prawą ręką w biznesie online (lub offline). Odpalasz komputer i dobrze wiesz, co jest do zrobienia. Możesz zapytać samą siebie: „Co dzisiaj ma największy wpływ na realizację naszych celów?” i sama dążyć do znalezienia odpowiedzi.

Praca OBM to nie jest praca z listą zadań do odhaczenia. To praca na priorytetach. Zarządzasz statusem projektów, kontrolujesz przepływ informacji, komunikujesz się z członkami zespołu. Niekiedy przygotowujesz też spotkania z CEO i regularnie pilnujesz, aby to, co zostało zaplanowane, rzeczywiście doszło do skutku.

Obsługa narzędzi? Radzisz sobie z nią doskonale, choć wcale nie musisz być „osobą techniczną”. Czegoś nie rozumiesz? Wiesz, gdzie szukać podpowiedzi. I nie dlatego, że ktoś tego od Ciebie wymaga, ale ponieważ sama jesteś zorganizowana. Ba, jeżeli do tej pory w Twoim harmonogramie dnia nie wszystko działało, jak należy – tutaj odkryjesz i wprowadzisz systemy, które udoskonalą Twoją pracę.

Potrzebujesz mocniej zgłębić ten temat? Zobacz, jak wygląda typowy dzień pracy OBM – pokazuję tam dokładny harmonogram wraz z przykładami narzędzi, które wesprą Cię w pracy.

Jak zostać Online Business Managerką?

Przejście do roli OBM, na przykład z roli Wirtualnej Asystentki czy Project Managerki, opiera się na jasnym procesie. Dla większości osób nie jest to jednak kwestia nauczenia się czegoś nowego, tylko uświadomienia sobie tego, co już potrafią. To zmiana tożsamości zawodowej – z osoby, która „jest do pomocy” w osobę, która „zarządza”.

Jak przejść przez cały ten proces? Tego uczę w pierwszym w Polsce programie Online Business Manager. Krok po kroku, z wykorzystaniem całego swojego know-how. Bo musisz wiedzieć jak przez tę zmianę przejść, jak ją komunikować i jak odpowiednio wyceniać. To wieloetapowa ścieżka, ale porządnie przemyślana – a Ty dzięki niej odkryjesz, jak wspaniale Twoje dotychczasowe doświadczenia mogą sprawdzić się w tej zupełnie nowej roli.

Nie jesteś pewna czy to droga dla Ciebie? Nie ma sprawy! Więcej szczegółów znajdziesz w artykule Jak zostać OBM? Ścieżka rozwoju dla przyszłej Online Business Managerki.

Ile zarabia OBM?

To, ile zarabia Online Business Manager jest jedną z najbardziej interesujących kwestii (co mnie w ogóle nie dziwi). Decydując się na rozwój zawodowy w tym kierunku, na pewno myślisz o tym, aby zarabiać więcej. I aby mieć regularne i przewidywalne zarobki.

Dobra wiadomość: jako OBM pracujesz z klientami premium. I przejmujesz takie zadania, które muszą być odpowiednio wynagradzane, bo Twoja rola jest większa i bardziej poważna niż w codziennej pracy Wirtualnej Asystentki czy Project Managerki. Pamiętaj jednak, że o ile każda Online Business Managerka jest Project Managerką, a o tyle nie każda musi mieć za sobą przeszłość w roli VA. Ta ścieżka jest dla Ciebie, nawet jeśli w przeszłości nie pełniłaś takiej roli.

Jeżeli Twoi klienci „toną” w zadaniach i nie mają poukładanych struktur, możesz zaproponować im pakiety startowe i wdrożeniowe w orientacyjnej cenie od 1000 do 5000 zł. Jednak to, na czym powinno Ci najbardziej zależeć, to stałe współprace z powtarzalnymi zadaniami, takimi jak zarządzanie zespołem czy koordynacja kampanii. Te znajdziesz w firmach z większymi zespołami i dużą liczbą projektów. Twoja stawka jest wtedy odpowiednio wyższa. Zyskujesz też komfort i bezpieczeństwo finansowe, wiążąc się z daną organizacją na dłużej.

Zestawienie stawek i modeli opisałam szerzej we wpisie: Ile zarabia OBM? Przegląd stawek i modeli współpracy.

Online Business Manager i klient premium – jak wygląda współpraca?

Zacznijmy od definicji. Klient premium to nie jest po prostu ktoś, kto „więcej płaci”. To osoba oczekująca wysokiego poziomu zaangażowania, pełnej samodzielności oraz konkretnych kompetencji.

Od klienta premium nie otrzymasz listy zadań do wykonania. Nie zostaniesz przez niego zalana mnóstwem drobnych poleceń. Jako Online Business Managerka współtworzysz strukturę działań, podejmujesz samodzielne decyzje i jesteś jedną z osób zarządzających, a nie asystentką, na którą ktoś przerzuca niechciane zadania.

Praca z klientem premium wymaga dojrzałości, inicjatywy i umiejętności mówienia rzeczy niewygodnych. Tutaj musisz wykazywać się asertywnością. Powinnaś też umieć komunikować się jasno i zrozumiale, ale też stanowczo (nie mylić z chamsko). Bo nieraz i szef, i zespół będą musieli usłyszeć od Ciebie coś, co niekoniecznie się im spodoba. Przyda Ci się tutaj także empatia, wysoka inteligencja emocjonalna, a także umiejętność wyczucia, jaki ton i jakie słowa będą najlepsze w danej sytuacji.

Więcej o tym, jak wygląda taka współpraca w praktyce, przeczytasz tutaj: Jak wygląda współpraca z klientem premium w pracy OBM?

Najczęstsze błędy początkujących OBM

Wejście w nową rolę zawsze wiąże się z ryzykiem popełniania błędów – i jest to najzupełniej naturalne. Nowe środowisko, nowe obowiązki, nowe kompetencje do zaprezentowania – to wszystko czeka na Ciebie, kiedy wkroczysz do świata OBM. I jeżeli do tej pory pracowałaś jako VA, freelancerka operacyjna czy „prawa ręka” klienta, możesz wpaść w popularne pułapki doskonale sobie znanych schematów.

Początkujące Online Business Managerki często:

  • nie wyznaczają jasnych ram współpracy,
  • unikają rozmów o odpowiedzialności i decyzyjności,
  • nie dokumentują procesów,
  • boją się zarządzać zespołem,
  • błyskawicznie przechodzą do gaszenia pożarów zamiast budować system zarządzania,
  • nie mają ochoty się rozwijać,
  • pracują za stawki nieadekwatne do pełnionej roli.

I, jak zapewne widzisz, nie są to wcale błędy wynikające z braku kompetencji. Często jest to efekt nieodpowiedniego przygotowania czy braku pewności siebie. Albo rezygnacji już na starcie, kiedy nowa rzeczywistość zaczyna przytłaczać.  Dlatego też zebrałam w jednym artykule listę błędów, jakie popełniają początkujące Online Business Managerki – oraz podpowiadam, jak ich uniknąć.

Jakie umiejętności warto rozwijać, jeśli chcesz działać jako OBM?

Zacznijmy od dobrej wiadomości – rola Online Business Managerki to nie jest coś, z czym człowiek się rodzi. Nie potrzebujesz wrodzonego talentu ani lat studiów, aby dobrze odnaleźć się w tej roli. To, czego Ci potrzeba, to zestaw kompetencji, które zdobędziesz krok po kroku. I niewykluczone, że część z nich już masz. Może już dziś koordynujesz pracę zespołu? Ogarniasz kampanie? Analizujesz dane? Nie nazwałaś tego jeszcze zarządzaniem operacyjnym, ale już to znasz.

Pora, abyś przyjrzała się swoim doświadczeniom z zupełnie nowej perspektywy. A wszystko po to, żebyś znalazła punkt odniesienia i zobaczyła, co już wiesz i możesz wykorzystywać w pracy OBM, a co jeszcze możesz poprawić. Chcesz się rozwijać? Poznaj: kompetencje i umiejętności niezbędne w pracy Online Business Managerki.

„Chcę zostać OBM” i co dalej?

Jeżeli choć raz podczas czytania niniejszego artykułu pomyślałaś: „tak, widzę w tym siebie”, to bardzo możliwe, że jesteś gotowa na następny krok.

Wiedz, że OBM to nie jest kolejna „modnie brzmiąca nazwa”. W rzeczywistości jest to rewolucja. I dla klienta, i dla Ciebie. On zyskuje wsparcie osoby będącej brakującym ogniwem w organizacji. A Ty? Dla Ciebie to transformacja z osoby, która pomaga w osobę, która prowadzi i decyduje.

Czy jesteś gotowa na to, by swoją wiedzę i swoje doświadczenia przekuć w wartość dla klienta? Klienta, który ma odwagę delegować, buduje relacje oparte na zaufaniu, a przy okazji… naprawdę dobrze płaci?

Wejdź na tę ścieżkę razem ze mną. Krok po kroku przeprowadzę Cię przez cały proces – bez błądzenia i chaosu, bez strachu i obaw. Ja tę ścieżkę mam już za sobą. Moje podopieczne również. Teraz pora na Ciebie! Kliknij tutaj i dowiedz się więcej.

Paulina Malczyk + informacja: zostań online business managerem, pierwszy w Polsce program certyfikacyjny OBMPM.