OBM vs VA – czym się różni praca Wirtualnej Asystentki od Online Business Managerki?
W biznesie online możesz pełnić wiele ról. Być wsparciem, prawą ręką, kimś, kto planuje działania na szeroką skalę albo też osobą odpowiedzialną za wykonywanie mniejszych lub większych zadań. Z czasem Twoje obowiązki mogą się zmieniać aż w końcu zaczniesz sobie stawiać pytanie: „To jeszcze wirtualna asysta czy już praca managerka?”. Jeżeli jesteś w tym właśnie miejscu albo po prostu planujesz swój rozwój zawodowy – przeczytaj, czym się różnią role Online Business Managerki i Wirtualnej Asystentki, a potem zdecyduj, która z dróg będzie dla Ciebie.
Na początek pomyśl o sobie w pracy. Czy to brzmi dla Ciebie znajomo? Ogarniasz zespół. Ustawiasz procesy. Widzisz, że coś można usprawnić – więc to robisz. Jesteś pierwszą osobą, której klient daje znać, że coś się sypie. A mimo to na fakturze wciąż wpisujesz „wirtualna asysta”.
Albo: prowadzisz kampanie sprzedażowe od A do Z. Koordynujesz pracę specjalistów. Analizujesz wyniki. Rozmawiasz z właścicielką firmy o tym, co zadziałało, a co wymaga poprawy. Pełnisz w organizacji coraz ważniejszą rolę. Jednak wciąż przedstawiasz się jako VA albo freelancerka.
Tymczasem to, co robisz, to już nie jest po prostu asysta. Zaczynasz realizować zadania Online Business Managerki. I nie jesteś w tym sama, ponieważ dziesiątki kobiet pracujących online znajdują się w dokładnie tym samym położeniu. Strateżki, Social Media Managerki, copywriterki, designerki, Project Managerki, Wirtualne Asystentki i specjalistki z innych dziedzin – wszystkie one wiedzą już, że nie są po prostu „dziewczynami do zadań specjalnych”. Jednak wciąż nie czują się gotowe, aby nazwać siebie Online Business Managerkami.
Dlatego właśnie napisałam ten artykuł. Żeby pokazać Ci, czym się różni praca VA od pracy OBM. Oraz – a może przede wszystkim? – żeby przekonać Cię do zadania sobie pytania: „Czy to już moment na postawienie kolejnego kroku?”. Jeżeli jesteś otwarta na zmiany i gotowa na nowe wyzwania – sprawdź, czy to droga dla Ciebie.
OBM vs VA – spis treści:
VA a OBM – 5 najważniejszych różnic
„Awans” na Online Business Managerkę – co Cię powstrzymuje?
Przejście od VA do OBM – czy to już?
Przejście od VA do OBM – co dalej?
VA a OBM – 5 najważniejszych różnic
Aby zrozumieć, kim tak naprawdę jesteś w biznesie swojego klienta, zwróć uwagę na pięć zasadniczych różnic pomiędzy rolami Online Business Managerki i Wirtualnej Asystentki.
1. Poziom odpowiedzialności
Pracując jako VA działasz w obrębie zamkniętej listy przekazanych (zleconych Ci) zadań – i każde słowo, które jest w tym zdaniu ma znaczenie. Dostajesz od klientki informację w stylu: „Potrzebuję opublikować wpis na blogu, ustawić wysyłkę newslettera i uzupełnić informacje na platformie kursowej”. A potem robisz to wszystko, zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nie odpowiadasz za sposób pracy zespołu ani treści, które się pojawiają, nie zastanawiasz się czy to co robisz ma logiczny sens w całym obrazku o nazwie „biznes”.
Pracując jako OBM, bierzesz na siebie odpowiedzialność za wszystkie drobne elementy, które tworzą sukces działania. Na przykład za komunikację marketingową, wdrażanie kolejnych etapów kampanii czy kontrolowanie działań współpracowników. Twoją rolą nie jest „zrobić rzeczy” czy odhaczyć kolejne pozycje z codziennej listy to-do. Musisz dopilnować, żeby zadania innych osób zostały zrobione we właściwy sposób w przeznaczonym na to czasie.
Posłużę się tutaj przykładem zlecenia typu „przygotuj szablon newslettera”. Jako Wirtualna Asystentka otrzymujesz dostęp do niezbędnych materiałów, aby takie zlecenie zrealizować. Masz też wyznaczony termin, do kiedy musisz to zadanie zrealizować. Rolą OBM w tym procesie jest natomiast wzięcie na siebie całości procesu – od analizy celów kampanii po przydzielenie zadań poszczególnym osobom.
2. Inicjatywa i decyzyjność
Wirtualna Asystentka działa według prostego modelu – „powiedz, co mam zrobić, a ja zrobię to najlepiej, jak potrafię”. Czeka na zadania i wykonuje je. Jeżeli natrafi na jakiś problem – zgłasza to klientowi i nie podejmuje za niego decyzji, co dalej.
Z kolei Online Business Managerka jest tą osobą, która realizuje zadania strategiczne i operacyjne. Tworzy plan działania i nadzoruje jego realizację. Sama identyfikuje potencjalne zagrożenia i proponuje dla nich rozwiązania. Widzi konsekwencje. Nie boi się przy tym samodzielnie podejmować decyzji (za pozwoleniem i przy wiedzy klienta). Ma doświadczenie i wie, że może brać na siebie tego rodzaju odpowiedzialność. W ten sposób przynajmniej częściowo odciąża właścicielkę czy właściciela biznesu od zajmowania się sprawami, które nie muszą i nie powinny ich zaprzątać. Oczywiście robi to, znając cele organizacji i sposób działania właściciela.
3. Pozycja w firmie
Dla większości Wirtualnych Asystentek klient jest po prostu zleceniodawcą. To on decyduje, co jest do zrobienia, ustala priorytety, odpowiada na pytania i zatwierdza działania. Rolą VA jest wykonanie zadań zgodnie z ustaleniami i zazwyczaj nie dołącza ona do stałego zespołu w danej organizacji.
Pozycja OBM-ki jest zupełnie inna. Staje się ona partnerką operacyjną, czyli kimś, kto wspiera CEO w myśleniu strategicznym, organizuje działania firmy i odciąża właściciela biznesu na poziomie decyzji operacyjnych, a często także technicznych czy zespołowych.
OBM nie otrzymuje zadań w stylu: „zrób to, to i tamto”. Odpowiada natomiast na pytania: „Musimy osiągnąć X., jak to ogarniemy?”. Jest mózgiem operacyjnym w biznesie i w takiej roli się tam spełnia.
4. Model współpracy i zarobki
To jeden z najbardziej uwypuklonych kontrastów pomiędzy pracą Online Business Managerki i Wirtualnej Asystentki. I nie chodzi tylko o kwoty, które znacznie się różnią. Ale przede wszystkim – o model wynagrodzenia.
Jak rozlicza się VA? Według stawki godzinowej lub też w oparciu o pakiety godzin albo pojedyncze zadania rozliczane z osobna. Pracuje przy tym z wieloma klientami jednocześnie.
Z kolei OBM najczęściej otrzymuje stałe wynagrodzenie miesięczne, a współpraca z nią jest długofalowa. W tym samym czasie ogarnia maksymalnie dwóch-trzech klientów, a nierzadko tylko jednego, w zależności od tego, jak duży jest jej zakres współpracy z daną organizacją. Oczywiście można pracować pakietowo i tylko projektowo, ale zarówno projekty, jak i pakiety, są większe i mniejsze.
Więcej na ten temat przeczytasz w artykule: Ile zarabia OBM? Przegląd stawek i modeli współpracy.
5. Relacja z biznesem
To właśnie w tym aspekcie VA zaczynają zauważać, że coś się w ich pracy zmienia i że powinny pójść o krok dalej. Jako Wirtualna Asystentka realizujesz mniej lub więcej zadań, ale nie masz wpływu na kierunek rozwoju firmy. Po prostu robisz swoje. I nawet jeżeli jesteś bardzo lojalna i w pełni zaangażowana, to nie na Twoich barkach spoczywa planowanie, zarządzanie, wyznaczanie priorytetów czy podejmowanie decyzji.
To OBM wchodzi do firmy i przejmuje część bardziej odpowiedzialnych zadań właściciela biznesu. Przykład? Zdejmuje z jego barków ciężar decyzji operacyjnych – np. jaki, kiedy i do kogo newsletter wysłać i dlaczego tak. W ten sposób tworzy przestrzeń do skalowania biznesu i rozwijania marki.
Dlatego nierzadko otrzymuje propozycję rozszerzenia działań o wiele obszarów (takich jak analityka, rekrutacja czy zarządzanie wydawaniem i życiem produktu). Może też otrzymywać prowizję od sprzedaży i mieć udział w przychodach.
To zupełnie inna relacja biznesowa niż ta, którą widzimy w wirtualnej asyście.
„Awans” na Online Business Managerkę – co Cię powstrzymuje?
Mam za sobą wiele rozmów z kursantkami i klientkami i wiem jedno: większość VA/specjalistek nie blokuje się na poziomie kompetencji. Problemem okazuje się głowa.
- Nie wiesz, jak nazwać swoją rolę, więc pozostajesz w bezpiecznych ramach wirtualnej asysty/pracy specjalistki.
- Towarzyszy Ci syndrom oszusta i myślenie w stylu: „Czy ja się na pewno do tego nadaję?”, „Czy na pewno jestem już w tym miejscu?”. Możesz mieć za sobą lata praktyki, a i tak podskórnie będziesz czuła, że to wciąż za mało.
- Nie masz punktu odniesienia, bo nie poznałaś OBM-ek, które chciałyby dzielić się swoim know-how.
- Boisz się reakcji klientek. Co jest najzupełniej naturalne, bo przejęcie obowiązków OBM oznacza: większy wpływ na działanie firmy, większe zarobki i zupełnie inną relację z klientem.
Nie ma nic złego ani dziwnego w tym, że się boisz. Że czujesz niepewność. Że szukasz rozwiązań. Pamiętaj jednak, że jeśli nie Ty wykonasz ten krok, to w końcu ktoś inny zrobi go przed Tobą. A przecież już teraz jesteś świetną specjalistką – pozwól więc swoim skrzydłom naprawdę się rozwinąć.
Przejście od VA do OBM – czy to już?
Wejście rolę Online Business Managerki to nie jest po prostu „przyklejenie sobie” bardziej wymyślnego tytułu. To realna zmiana tożsamości zawodowej. Ale żeby mogła zajść, nie tylko musisz pracować inaczej, ale przede wszystkim – inaczej o sobie myśleć. Znam bardzo dużo przypadków osób, które już teraz pełnią obowiązki OBM w firmach u klientów, ale boją się tak o sobie powiedzieć. Boją się inaczej zdefiniować listę swoich obowiązków. I przede wszystkim – boją się lepiej wyceniać swoją pracę. Ale znam też wiele osób, które tak o sobie mówią, a w rzeczywistości niewiele za tym idzie.
Zastanów się nad tym, jak wygląda Twoja obecna współpraca z daną firmą.
- Czy zamiast czekać na instrukcje i polecenia sama układasz kolejne kroki w procesie?
- Czy coraz częściej ktoś zadaje Ci pytania w stylu: „Jak najlepiej to usprawnić?”, „Co twoim zdaniem nie działa?” albo „Jak to zorganizować lepiej?”.
- Czy masz poczucie, że bierzesz na siebie obowiązki, które wykraczają poza kompetencje VA?
- Czy zaczynasz analizować sens wykonywania zadań, zamiast tylko odhaczać kolejne pozycje z listy?
- Czy inicjujesz rozmowy o usprawnieniach, automatyzacjach, planach?
Najczęściej przed zrobieniem kroku naprzód nie powstrzymuje Cię wcale brak umiejętności czy kompetencji. Problemem okazuje się brak świadomości, że już tam jesteś. Zamiast więc ciągle stać w miejscu i odgrywać starą rolę, po prostu zrób ten krok.
Nie jesteś pewna, jak to zrobić? Przeczytaj: Jak zostać OBM? Ścieżka rozwoju dla przyszłej Online Business Managerki.
Przejście od VA do OBM – co dalej?
Całkiem niewykluczone, że dzięki temu artykułowi przekonałam Cię do przyjrzenia się swoim działaniom. Zrób szczerą analizę swojego aktualnego położenia i zastanów się, co zrobić dalej.
Możesz oczywiście pozostać w roli Wirtualnej Asystentki/specjalistki i wciąż wspaniale w niej realizować. Możesz też podpisywać się jako VA/specjalistka, ale czekać, aż ktoś zauważy, że ogarniasz więcej niż przeciętna osoba na tym stanowisku.
A możesz też postawić śmiały krok na swojej zawodowej ścieżce. Krok ku rozwojowi. Krok ku nowej roli.
Jeżeli chcesz:
- poznać narzędzia i procesy w pracy OBM
- zbudować ofertę przyciągającą klientów premium
- zacząć zarabiać jak partnerka, a nie freelancerka
- otrzymać gotowe szablony pracy, systemów, narzędzi i umów
sprawdź mój program Online Business Manager. Pomogę Ci przejść przez ten proces krok po kroku. Bo jesteś już na to gotowa – i potrzebujesz tylko wsparcia kogoś, kto już ma tę drogę za sobą.
