Jak zostać OBM? Ścieżka rozwoju dla przyszłej Online Business Managerki

Możliwe, że pierwszy raz słyszysz o pracy Online Business Managera. Możliwe, że nawet nie do końca rozumiesz, co to w ogóle znaczy. Ale całkiem niewykluczone, że jesteś tutaj, bo myślisz o rozwoju swojej działalności. O pójściu krok dalej. A ja z przyjemnością opowiem Ci o drodze, która jest dla Ciebie możliwa. O drodze do tego, byś została Online Business Managerką.

Przyjrzyj się sobie i swojej obecnej pracy. Zarządzasz projektami? Masz kontakt z zespołem w firmie swojego klienta? Tworzysz procedury? Koordynujesz działania? Czuwasz nad terminami? To naprawdę konkretny zbiór zadań! Ale kim Ty w tym wszystkim jesteś?

Przedstawiasz się jako asystentka? Freelancerka? A może „prawa ręka od zadań specjalnych”? Albo ogarniaczka wszystkiego? Cóż, pora to uporządkować. Pora przyjrzeć się Twojej roli, odpowiednio ją nazwać i wycenić. Bo wcale nie musisz tkwić w miejscu. Przed Tobą pojawia się wymagająca, ale też dostarczająca mnóstwa satysfakcji ścieżka rozwoju.

Jeżeli wiesz, że chcesz mieć większy wpływ na rozwój firmy swojego klienta i na własną listę zadań. Jeżeli chcesz wyższych stawek i bardziej partnerskiej roli w organizacji – to praca Online Business Managerki może być tym, czego szukasz.

W tym artykule wyjaśnię Ci, jak zostać OBM. Dowiesz się z niego:

  1. kto może zostać Online Business Managerką;
  2. czy nadajesz się do pełnienia takiej roli;
  3. jakie kompetencje przydadzą Ci się na starcie;
  4. co robić, aby zacząć zarabiać jako OBM, zamiast ciągle pozostawać w dotychczasowej „szufladce”.

Jak zostać OBM – spis treści:

Online Business Manager – co to za zawód?
Czy musisz być wcześniej VA, żeby zostać OBM?
Droga do zostania OBM – sprawdź się!
Jak zostać OBM – podsumowanie

Online Business Manager – co to za zawód?

OBM to osoba wspierająca firmę na poziomie zarządzania. Często ma za sobą początki w roli Wirtualnej Asystentki, Project Managerki czy też specjalistki w konkretnej dziedzinie (np. copywritingu, zarządzania social mediami). Wchodząc do firmy, OBM staje się partnerką operacyjną właściciela czy właścicielki biznesu. Oznacza to, że odpowiada m.in. za wdrażanie strategii, zarządzanie zespołem, planowanie projektów czy projektowanie systemów i usprawnień.

Brzmi jak dużo roboty? Bo rzeczywiście tak jest. Ale nie musisz się tego bać – do roli OBM świetnie nadają się freelancerki z przeróżnych branż, ponieważ już od dawna zajmują się „wszystkim” we własnych biznesach i też wiele pracy wykonały w biznesach swoich klientów.

Online Business Managerka staje się prawą ręką CEO i zazwyczaj działa w dobrze rozwiniętych biznesach. Biznesach, których właściciele poważnie myślą o rozwoju, nie boją się skalować, próbować i sprawdzać.

Rola OBM oparta jest przede wszystkim na zadaniach taktycznych i strategicznych. Więcej tu planowania, zarządzania i usprawniania, niż wykonywania mniejszych zadań, które zdarzają się tylko czasami. Codziennością OBM są te większego kalibru, bardziej złożone i wymagające. A od tych mniejszych OBM ma innych ludzi w zespole – i bierze odpowiedzialność za to, żeby zadania dobrze rozdzielić, a potem rozliczyć z nich poszczególnych członków zespołu.

Więcej o roli OBM-ki przeczytasz w artykule: Co robi OBM? 7 najważniejszych obszarów odpowiedzialności Online Business Managerki.

Czy musisz być wcześniej VA, żeby zostać OBM?

Bardzo często spotykaną teorią jest ta, zakładająca, że Online Business Managerka to „Wirtualna Asystentka w wydaniu premium”. To fakt, że wiele OBM zaczynało właśnie jako VA, ale nie jest to jedyna możliwa opcja.

W programie Online Business Manager, który stworzyłam, pracuję i pracowałam z kobietami, które pełniły wcześniej rozmaite role. Były wśród nich:

  • social media managerki,
  • copywriterki,
  • project managerki,
  • właścicielki małych agencji marketingowych,
  • osoby z doświadczeniem w zarządzaniu zespołami lub projektami, ale poza światem online.

Co łączy te osoby? Wysoko rozwinięte kompetencje organizacyjne, myślenie strategiczne i, przede wszystkim, gotowość na więcej. Gotowość do tego, żeby rozwinąć skrzydła i wykorzystać dotychczasowe doświadczenia w zupełnie nowej dziedzinie i na poważnie budować swój biznes usługowy.

Bo nie da się ukryć, że na polskim rynku rola Online Business Managerki dopiero się rozwija i tworzymy ją my – Ty, czytająca ten tekst, i ja, która przetarłam szlaki. I jest to dobra wiadomość dla Ciebie, jeżeli myślisz o takim kierunku rozwoju.

Droga do zostania OBM – sprawdź się!

Jeżeli myślisz o tym, aby rozpocząć pracę jako OBM, przejdź przez poniższe kroki:

1. Oceń swoje kompetencje

Co już wiesz i co już w sobie masz? Zanim wejdziesz w nową rolę, zatrzymaj się na chwilę i przeanalizuj, jakie umiejętności już teraz posiadasz, co już umiesz. To nie musi być pełen pakiet, ale dobrze, jeśli masz już zarysowane fundamenty:

  • W zakresie zarządzania projektami: potrafisz planować działania, ustalać priorytety i pilnować terminów.
  • W temacie komunikacji: wiesz, jak przygotować czytelny brief, umiesz prowadzić spotkania i wiesz, jak to zrobić, żeby liczyły się relacje, a nie „czyjaś racja”.
  • W zakresie kompetencji liderskich: nie boisz się przejmować inicjatywy, potrafisz dawać feedback, masz doświadczenie w delegowaniu i odbieraniu zadań.
  • W obszarze narzędziowym: wiesz, jak obsługiwać narzędzia typu Asana/ClickUp, Google Drive/OneDrive czy Calendly.
  • W zakresie myślenia strategicznego i analitycznego: potrafisz analizować i wyciągać wnioski oraz myśleć krytycznie i dostrzegać związki pomiędzy zjawiskami.
  • W kwestii mindsetu: myślisz, jak liderka. Nie poddajesz się, szukasz rozwiązań i działasz, zamiast narzekać.

Potrzebujesz wiedzieć więcej w tym temacie? Przeczytaj o kompetencjach i umiejętnościach niezbędnych w pracy OBM.

2. Poznaj realia

Zmiana ścieżki zawodowej i obszaru Twojego geniuszu to nie tylko nowy nagłówek na Linkedinie i wymyślny podpis w stopce maila. To także – a nawet przede wszystkim – zmiana w sposobie działania. W tym również w sposobie Twojego myślenia.

Zanim więc zdecydujesz się na następny krok i oferowanie usług jako OBM, przyjrzyj się jej bliżej. Zwróć uwagę na to, że OBM musi umieć działać pod presją i z dużą samodzielnością podejmować decyzje. Musi także rozwiązywać problemy, których inni często nie są nawet świadomi. A potem z empatią, wyczuciem i stanowczością powinna komunikować zespołowi i klientowi, co się dzieje.

Nie jest to praca łatwa, ale z pewnością ogromnie rozwijająca i satysfakcjonująca, jeśli potrzebujesz działać sprawczo i z sensem. I zanim się jej podejmiesz, powinnaś przyjrzeć się jej z bliska. Pomogą Ci w tym artykuły: Jak wygląda dzień pracy Online Business Managerki? oraz Najczęstsze błędy początkujących OBM – i dlaczego to nie jest rola dla każdego.

3. Przemyśl swoją ofertę

Zanim zaczniesz szukać swoich pierwszych klientów na OBM, odpowiedz sobie na kilka ważnych pytań:

  • Któremu z dotychczasowych klientów możesz zaproponować rozszerzenie współpracy?
  • Z jakimi firmami chcesz współpracować? (Nie: którymi konkretnie, ale np. z jakiej branży)
  • Jakie zadania chcesz wziąć na swoje barki?
  • Czego absolutnie nie zamierzasz robić?
  • Jakie stawki zaproponujesz klientom?

Zbudowanie fundamentów nowej oferty to poważne i wymagające zadanie. Jeżeli potrzebujesz w tym pomocy i zderzenia tego z tym, co zadziałało u mnie i działa od 2019 roku, to koniecznie sprawdź program Online Business Manager, w którym przeprowadzę Cię krok po kroku przez cały ten proces, dzieląc się swoimi doświadczeniami i wiedzą.

4. Zmień sposób komunikacji

To ważny krok mentalny na drodze do zostania OBM-ką. Na tym etapie powinnaś przeformułować to, w jaki sposób o sobie myślisz i mówisz. Bo ma to ogromne znaczenie. Tak jak ma znaczenie to, jak mówisz do klienta i o kliencie. Jak mówisz o zespole i do zespołu. Jak mówisz o zadaniach i wyzwaniach. I jeżeli chcesz być traktowana jak partnerka i wynagradzana jak prawdziwa Online Business Managerka, to tak też powinnaś się przedstawiać. To nie jest łatwe, dobrze to wiem, co więcej, uważam, że to często jest najtrudniejsze do zrobienia. Ale potrzebujesz zmiany w sposobie myślenia i komunikowania się.

Nie mów, że „chętnie pomożesz przy okazji” i że „zajmujesz się organizacją zadań”. Nie przedstawiaj się jako „wszechogarniaczka” i „dziewczyna od wszystkiego”. Jako OBM: wdrażasz strategie, wspierasz w realizacji celów biznesowych, zarządzasz zespołami i projektami, a przede wszystkim – stajesz się partnerką, a nie pomocniczką.

Aby lepiej zrozumieć swoją nową rolę, zapoznaj się z poniższą serią:

5. Znajdź pierwszego klienta na usługi OBM

Zanim zaczniesz szukać gdzieś daleko, zacznij poszukiwania od bazy dotychczasowych klientów.

Po pierwsze: zacznij jasno komunikować swoją nową rolę. Zarówno w rozmowach z klientami, jak i w mediach społecznościowych, stopce mailowej czy na stronie www.

Po drugie: przejrzyj listę byłych i obecnych klientów i przemyśl, komu możesz zaproponować współpracę na wyższym poziomie. A potem umów się na rozmowę i przedstaw konkretną ofertę.

Po trzecie: dołącz do społeczności właścicieli firm, np. kobiecych biznesów online. Mogą to być grupy mastermind, płatne społeczności lub też grupy na Facebooku.

Po czwarte: buduj sieć kontaktów. Proś o polecenia i referencje, nawiązuj współprace z innymi specjalistkami i pozostawaj aktywna w kontaktach z nimi.

I pamiętaj, że w pracy Online Business Managerki nie potrzebujesz obsługiwać stu klientów miesięcznie. Dwóch-trzech to idealne maksimum. Więcej w tym temacie przeczytasz w tekście: Jak wygląda współpraca z klientem premium w pracy OBM?

Jak zostać OBM – podsumowanie

Z tego artykułu dowiedziałaś się, jak – w dość dużym skrócie – wygląda droga do zostania Online Business Managerką. Wierzę, że tak rozpisane kroki pomogą Ci zrozumieć, od czego zacząć i jak wygląda ta droga. Ale jeżeli chcesz naprawdę pewnie wkroczyć na tę właśnie ścieżkę, to raz jeszcze przypomnę Ci o możliwości dołączenia do mojego programu Online Business Manager. Przejdź tutaj, aby poznać szczegóły.

I przede wszystkim – nie bój się zmiany na lepsze. Z jakiegoś powodu tutaj trafiłaś – a ja z przyjemnością dam Ci potrzebne wsparcie.

Paulina Malczyk + informacja: zostań online business managerem, pierwszy w Polsce program certyfikacyjny OBMPM.