Jak wygląda współpraca z klientem premium w pracy OBM?

Jesteś już zmęczona pracą z klientami, którzy wysyłają wiadomości w środku nocy i oczekują od Ciebie nieustannej dostępności? Masz dość gaszenia cudzych pożarów przy wynagrodzeniu za najniższą możliwą stawkę? Czujesz, że zasługujesz na więcej, bo wiesz, ile dajesz? Więcej odpowiedzialności, więcej zaufania i więcej pieniędzy? Witaj w świecie współpracy z klientami premium!

W tym artykule wyjaśnię Ci, jak może wyglądać Twoja praca, jeśli zdecydujesz się na wejście do świata Online Business Managerek. Bo tutaj działasz z firmami na etapie skalowania, rozwoju i stabilizacji tego co działa. Z firmami prowadzonymi przez dojrzałych i otwartych na rozwój CEO. Z firmami, które nie szukają kolejnych asystentek i „dziewczyn do pomocy”, a zaufanych partnerek biznesowych.

Brzmi jak bajka? Być może. Ale dla Online Business Managerek współpraca z klientami premium to po prostu rzeczywistość. Sama nigdy nie chciałam pracować za niskie stawki i nawet będąc na studiach opiekunką do dzieci – byłam najdroższa. Wiedziałam też, że wysokie stawki mobilizują do działania i konkretnych postaw, które doceniają klienci premium.

I tego właśnie chcę nauczyć również Ciebie.

Jak wygląda współpraca z klientem premium – spis treści:

Kto to właściwie jest „klient premium”?
Jak wygląda współpraca z klientem premium?
Czy współpraca z klientem premium jest możliwa dla każdego?
Jak zdobyć pierwszego klienta premium jako OBM?
Czego klient premium oczekuje od OBM?

Kto to właściwie jest „klient premium”?

Zanim na dobre wejdziemy w ten temat, wyjaśnijmy sobie jedno: to, że ktoś jest klientem „premium”, nie znaczy wcale, że jest sławny albo bogaty. Ale rzeczywiście odpowiednio wynagradza i nie boi się przekazać części kontroli nad biznesem w czyjeś ręce. Na pewno zaś ma konkretne potrzeby i oczekiwania.

A tak poza tym:

  • zna swoją wartość i wie, dokąd zmierza, ma wizję, plan działania i jasno określone cele;
  • prowadzi dochodowy, stabilny biznes, który chce skalować;
  • ma zespół składający się z co najmniej kilku osób (wliczamy w to podwykonawców), ponieważ zdaje sobie sprawę, że dalszy rozwój wymaga delegowania;
  • chce oddać część odpowiedzialności, aby zyskać czas, energię i przestrzeń na strategiczny rozwój działalności;
  • szanuje rolę OBM w swojej firmie i wie, że nie jest to ani asystentka, ani „dziewczyna od ogarniania wszystkiego”
  • zna się na rynku i przetestował już wiele rozwiązań
  • ma mindset przedsiębiorcy, co wiąże się z gotowością do działania i podejmowania wyzwań oraz szukania kolejnych rozwiązań.

W polskich realiach Online Business Managerki najczęściej zdobywają zatrudnienie w dobrze prosperujących biznesach online. Na przykład u edukatorek o ugruntowanej pozycji, właścicielek agencji reklamowych czy mentorek z dużą grupą odbiorców.

Jak wygląda współpraca z klientem premium?

Jest kilka ważnych aspektów, które wyróżniają współpracę z klientami, którzy płacą więcej i wymagają więcej:

1. Wysoka stawka + wysoka odpowiedzialność

Oba te elementy nierozerwalnie łączą się ze sobą. Jeżeli myślisz o wysokich zarobkach w pracy OBM, musisz brać na siebie realną odpowiedzialność za działania w czyimś biznesie. Nie ma tutaj unikania, szukania winnych, kombinowania i znikania bez słowa. Wybacz, że ujmuję to tak ostro, ale biorę na siebie odpowiedzialność za pokazanie Ci wprost, jak działa ten biznes, a jeśli zostaniesz moją kursantką w programie OBM – również ewentualne polecanie moim klientom.

Zależy mi na zbudowaniu społeczności OBM w Polsce i wiem, jaki standard chcę, żebyśmy reprezentowały.

Taka współpraca oznacza, że:

  • otrzymujesz dostęp do wrażliwych danych i planów strategicznych;
  • podejmujesz samodzielne decyzje i ponosisz ich ewentualne konsekwencje (tak samo pozytywne, jak i negatywne);
  • zarządzasz zespołem (w tym również procesem rekrutacji i zmian w zespole);
  • analizujesz wskaźniki i wyciągasz z nich wnioski, planujesz kampanie, proponujesz usprawnienia w systemach;
  • regularnie komunikujesz się z właścicielami i jesteś ich „przedłużeniem w działaniu”.

Nikt nie rozlicza Cię tutaj z odsiedzianych godzin przy komputerze ani odhaczonych tasków w Asanie czy ClickUp. Twoja praca ma realne znaczenie i jest doceniana, ale w parze z docenianiem idzie także odpowiedzialność za decyzje i plany. Klienci premium rozliczają Cię ze skuteczności, elastyczności i kultury, jaką budujesz.

2. Duży poziom wzajemnego zaufania

W pracy z klientami premium współpraca opiera się na wzajemnym zaufaniu i otwartej komunikacji, a także rzetelności i słowności. Otrzymujesz dużą swobodę działania, ponieważ druga strona ufa, że w przypadku problemów albo błyskawicznie je rozwiążesz, albo czytelnie zakomunikujesz, że coś jest nie tak.

Nie ma tu miejsca na domysły i zrzucanie na kogoś zadań, które nie należą do jego obowiązków. Ale nie ma też chowania głowy w piasek, jeżeli coś nie pójdzie po Twojej myśli. Współpraca z klientami premium zarezerwowana jest dla osób dojrzałych, którym nikt nie musi „patrzeć na ręce”.

Z punktu widzenia CEO to bardzo ważne, aby przy jego boku stał ktoś, kto przejmie od niego odpowiedzialność operacyjną. Tak, żeby jemu zostało skupienie się na strategii czy snuciu wizji rozwoju.

3. Relacja oparta na partnerstwie

Ten punkt łączy się z poprzednim, ponieważ partnerstwo buduje się na wzajemnym zaufaniu. A na pewno wiesz, że zaufanie buduje się długo, a stracić je można w jednej chwili, dlatego poświęcam tej kwestii tyle uwagi.

Współpracując z klientem premium:

  • nie jesteś traktowana jak asystentka, lecz partnerka;
  • nie musisz udowadniać swojej wartości;
  • nie boisz się otwartej komunikacji z klientem, nawet jeśli czasem wymaga to „zgaszenia” jego pomysłu – bo umiesz bronić swoich pomysłów i szukać rozwiązań, które prowadzą do celu;
  • nie pełnisz roli „pomocniczki” zespołu, lecz odpowiadasz za efekty jego pracy;
  • nie boisz się dawać feedbacku, ponieważ Twój głos ma realne znaczenie.

I choć w ten sposób powinna przebiegać wzorcowa współpraca z każdym, niezależnie od stawek i budżetów, to jednak u klienta premium możesz tego oczekiwać od początku do końca.

4. Spójne systemy i jasna struktura

Klient premium zazwyczaj znajduje się już w takim położeniu, że w jego firmie nie ma miejsca na chaos. Owszem, może potrzebować Twojego wsparcia, ale najczęściej ma już wypracowane pewne systemy. Korzysta z narzędzi usprawniających pracę.

Nie boi się inwestować w rozwiązania umożliwiające komunikację. Wie, że w biznesie są „górki i dołki” i idzie do przodu pomimo porażek czy niepowodzeń. Umie przy tym pracować na harmonogramach i rozumie, że nawet dobrze rozwinięty biznes może potrzebować udoskonaleń i nowych rozwiązań.

A tych dostarczy mu właśnie zaufana Online Business Managerka.

Czy współpraca z klientem premium jest możliwa dla każdego?

Nawet jeśli dopiero stawiasz pierwsze kroki w świecie OBM, to praca dla klientów premium jest w Twoim zasięgu. Ale! Nie znaczy to, że jest to współpraca dla każdego. Wymaga ona bowiem:

  • umiejętności działania pod (dużą!) presją;
  • pełnej samodzielności;
  • wysokich kompetencji organizacyjnych;
  • zdolności komunikacyjnych;
  • asertywności i odwagi w proponowaniu zmian;
  • świadomości, że Twoje decyzje mają realny wpływ na funkcjonowanie firmy, a także jej wyniki finansowe.

Sama musisz sobie szczerze odpowiedzieć, czy jesteś gotowa wziąć na siebie aż tyle. Z doświadczenia wiem, że dostarcza to ogromu satysfakcji, ale musisz mieć świadomość, że wymagania stawiane OBM są wyższe niż te stawiane innym współpracownikom.

I, nie, nie jest to kwestia talentu czy narzędzi. To przede wszystkim kwestia podejścia do pracy i odpowiedzialności. Jeżeli lubisz pracować w systemie od-do, odhaczać taki i zamykać laptopa bez myślenia o tym, co się dzieje w firmie klientki – to ta rola nie jest dla Ciebie.

Pracując jako OBM nie jesteś po prostu wykonawczynią poleceń. Potrzebne jest tutaj Twoje zaangażowanie – i to nawet nie w sensie czasu, ale mentalnej obecności. A klient premium wyczuje, czy naprawdę Ci zależy i czy rzeczywiście masz ochotę głęboko wejść w jego biznes. I wybierze do współpracy nie zawsze tę osobę, która robi najwięcej, ale kogoś, kto bierze na siebie pełną odpowiedzialność za swoje działania, w pełni się angażuje i „trzyma rękę na pulsie”.

Jak zdobyć pierwszego klienta premium jako OBM?

Zanim w ogóle wyruszysz na poszukiwania klienta premium, upewnij się, że wykonałaś wszystkie kroki opisane w artykule: Jak zostać OBM? Ścieżka rozwoju dla przyszłej Online Business Managerki. Bo tak naprawdę nie tylko szukasz, ale też powinnaś dać się znaleźć. Szczególnie istotne pozostają punkty dotyczące tworzenia oferty i czytelnej komunikacji pokazującej, że naprawdę rozumiesz problemy i marzenia swojego klienta. 

A gdy już zadbasz o te elementy, pomyśl o najłatwiejszych drogach dotarcia do Twoich wymarzonych współprac:

  • Po 1: bazuj na wcześniejszych doświadczeniach. Jeżeli w jakiejś organizacji dałaś się już poznać jako świetna strateżka, Wirtualna Asystentka czy Project Managerka – pomyśl o rozszerzeniu działalności właśnie tam. W programie Online Business Manager dostajesz ode mnie gotową listę miejsc, gdzie możesz spotkać swoich klientów. Zainteresowania?
  • Po 2: polegaj na poleceniach. Świat biznesu jest tak skonstruowany, że „każdy zna kogoś” i nikt nie działa w próżni. Twoja najlepsza klientka może polecić Cię swoim koleżankom z mastermindu albo znajomej, którą poznała na konferencji biznesowej. Zbieraj referencje i wyraźnie – proś o polecenia. Bo – z perspektywy klienta – łatwiej zaufać komuś sprawdzonemu niż zupełnie obcej osobie. Pamiętaj jednak, że polecenie nie zwalnia Cię ze starania się. Ktoś zaufał Ci na tyle, by rekomendować Cię dalej – tym bardziej nie nadużywaj tego zaufania.
  • Po 3: postaw na networking. Jest wiele miejsc, w których możesz nawiązać bliższy kontakt z przedsiębiorcami – na Linkedinie i w społecznościach biznesowych, aż po konferencje branżowe. Udzielaj się tam aktywnie i nawiązuj relacje, które mogą zaowocować kolejnymi współpracami. Nie lekceważ też mniej „oczywistych” miejsc. Może dziewczyna, którą obserwujesz na Instagramie, buduje swój biznes i potrzebuje pokierowania?
  • Po 4: miej ofertę premium. Dobrze opisana oferta to podstawa. Jeżeli chcesz współpracować z klientami „z wyższej półki”, powinnaś w odpowiedni sposób przedstawiać siebie i swoją ofertę – tak, by trafiała do właściwych osób. Tego także nauczę Cię w swoim programie Online Business Manager.
  • Po 5: zacznij od małego projektu. Nie zawsze otrzymasz na start propozycję stałej, dużej, długofalowej współpracy. Może się okazać, że relację z nowym klientem zbudujesz na podstawie audytu czy przygotowania pojedynczej kampanii, a dopiero potem rozszerzycie Waszą współpracę. Nie ignoruj więc i nie bagatelizuj wszelkich miniprojektów. Jak to mówią, „każda podróż zaczyna się od pierwszego kroku”.

Czego klient premium oczekuje od OBM?

Oto jakich wymagań możesz się spodziewać przy takiej współpracy:

  • Inicjatywa i proaktywność – nie czekasz na wytyczne i polecenia, sama wiesz, co robić. A jeśli nie wiesz? To nie boisz się pytać i szukać odpowiedzi.
  • Uczciwość i szczerość – kiedy trzeba, stawiasz sprawę jasno i wprost komunikujesz, że czegoś nie wiesz albo potrzebujesz na coś więcej czasu. Nie masz problemu z przyznawaniem się do błędu i dobrze wiesz, że to supermoc, a nie porażka.
  • Decyzyjność – potrafisz samodzielnie dojść do tego, co jest najlepszym wyborem w konkretnej sytuacji, podjąć decyzję i wziąć za nią odpowiedzialność. A jeśli czasem masz z tym problem, to… patrz punkt wyżej.
  • Umiejętność dawania feedbacku – umiesz przekazywać i pozytywny, i negatywny komunikat we właściwy sposób, ponieważ wiesz, że jest to kluczowe do dobrej współpracy wielu osób i budowania kultury organizacji (każda firma ma swoją kulturę, czy sobie z tego zdajemy sprawę czy nie).
  • Odnajdywanie się w roli liderki i ambasadorki firmy – bo żeby ta praca się udała, sama musisz wierzyć w dany produkt.

To zdecydowanie najważniejsze wymagania, jakie staną przed Tobą – poza codziennymi obowiązkami OBM. Zastanów się, czy jesteś na to gotowa. A jeśli tak – pozwól, że Cię poprowadzę. Opracowałam pierwszy w Polsce program dla Online Business Managerek, do którego możesz jeszcze dołączyć. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Paulina Malczyk + informacja: zostań online business managerem, pierwszy w Polsce program certyfikacyjny OBMPM.